Тарас Шевченко – художник
Розробка інтегрованого уроку з
української літератури та образотворчого мистецтва у 7 класі.
Мета:
§
ознайомити
учнів з мистецькою спадщиною Т. Шевченка, визначити його роль
в розвитку художнього мистецтва, показати шляхи становлення Т. Шевченка як
художника;
§
розвивати
вміння робити узагальнення, висновки, презентувати проекти; уміння
помічати суттєві деталі;
§
виховувати
почуття шанобливої пам ’яті до великого сина України - Т. Шевченка.
Вид: інтегрований урок
української літератури та образотворчого мистецтва
Завдання:
§
з’ясувати
етапи художньої творчості Т. Шевченка,
§
дослідити
жанри, техніку виконання , тематику картин, етюдів, малюнків,
§
презентувати
роботи учнів про до академічний і академічний періоди творчості,
§
розіграти
виступи офіцера та актора про художню творчість Т.Шевченка,
§
створити
таблицю "Жанри образотворчого мистецтва
§
порівняти
літературні і художні твори Т.Шевченка за тематикою, періодами, значенням.
Обладнання: репродукції картин художника,
малюнки, написані Т.Шевченком, альбом “Шевченко – художник”,
учнівські проекти “Періоди художньої творчості поета”,
мікрофон, мольберт, пам’ятки, картки з таблицею жанрів художнього живопису,
портрет Т. Шевченка у вишитому рушнику, міні палітри, мультимедійний
пристрій і екран.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ Повідомлення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Сьогоднішня тема уроку –
Тарас Шевченко - художник.
Завдання нашої діяльності :
§
ознайомитись
з мистецькою спадщиною Траса Шевченка;
§
визначити її
роль у розвитку художнього мистецтва;
§
дослідити
жанри образотворчого мистецтва, у яких працював митець;
§
з’ясувати
шляхи становлення Т. Шевченка як художника.
Вміння аналізувати, досліджувати, узагальнювати необхідні кожній людині
як під час навчання, так і в повсякденному житті. Над розвитком цих навичок ми
і будемо працювати сьогодні.
Всі ми очікуємо чогось від сьогоднішнього уроку. Перед вами
палітра – запишіть на ній, що ви чекаєте від уроку.
Протягом уроку ви повинні створити таблицю "Жанри
образотворчого мистецтва, якими володів Шевченко-художник". Пригадайте
уроки образотворчого мистецтва та поняття портрет, пейзаж, жанри.
Жанри образотворчого мистецтва , у яких працював Т.
Шевченко
|
Назви творів
|
Портрет
|
|
Пейзаж
|
|
Історичний жанр
|
|
Побутовий жанр
|
|
Книжкова ілюстрація
|
|
ІІІ. Сприйняття і засвоєння
навчального матеріалу
1. У майстерні художника
Вчитель. Для того, щоб краще
зрозуміти тему, ввійти в образ. Ми з вами заплющимо на хвилинку очі і опинимося
... в майстерні художника... Мольберти, ескізи, замальовки, готові
полотна і Т. Шевченко... Так, трохи, незвично. Бо ми звикли
до Шевченка–поета, прозаїка, драматурга... Шевченко-художник. На мою думку
слово “художник” мало б посідати перше місце у його
житті. Бо ...
§
як ви думаєте
чому ?
1. Метод "Мікрофон" – висловлюються бажаючі. За методикою
"Прес"
Я думаю...
Тому що...
Отже....
Підсумок: Я вважаю, що завдяки
таланту до малювання Шевченко здобув волю і перед ним відкрився широкий світ.
2. Аналіз поезії
Виразне читання вірша учнями
Автопортрет
... Із вічності влетів. З
безсмертя виніс
веселий повів молодечих мрій;
Припав, припав до аркуша паперу –
І радісно забігало перо.
( Хвилину тому, - півтораста літ, -
Присвяту в потаємний вніс альбом
Палкої шанувальниці таланту),
Забігало перо...І зупинилось.
Замріявся...Задумався ...Забувся...
Кому цей погляд генія? Кому?
Глибока зосереджена увага,
Ця вперта зібраність...Цей блиск очей
Кому він має сколихнути душу?
Кому адресувати має погляд
Вітання, згоду, співчуття чи знак
Порозуміння; висловить тривогу,
Лиш не за себе – за чиєсь життя...
Можливо і за наше... Він увесь
Так перейнявся думою своєю,
Що мовби аж наблизився до нас
З півтемряви далекої. Так ніжно
Дбайливими штрихами відгорнув
Несупокійне та в’юнке волосся,
Щоб і воно не заважало... Туш
Примусив розпливтися строго в міру,
Їй визначену, - хай підкреслить, хай
Лиш те, що мусить проакцентувати...
Що ж і задуми вивело його –
Чи ніжний голос, чи дзвінок, чи пісня?
У папку вкинув аркуш – і пішов
У свою долю, в каторгу, у вічність...
( Роман Лубківський )
веселий повів молодечих мрій;
Припав, припав до аркуша паперу –
І радісно забігало перо.
( Хвилину тому, - півтораста літ, -
Присвяту в потаємний вніс альбом
Палкої шанувальниці таланту),
Забігало перо...І зупинилось.
Замріявся...Задумався ...Забувся...
Кому цей погляд генія? Кому?
Глибока зосереджена увага,
Ця вперта зібраність...Цей блиск очей
Кому він має сколихнути душу?
Кому адресувати має погляд
Вітання, згоду, співчуття чи знак
Порозуміння; висловить тривогу,
Лиш не за себе – за чиєсь життя...
Можливо і за наше... Він увесь
Так перейнявся думою своєю,
Що мовби аж наблизився до нас
З півтемряви далекої. Так ніжно
Дбайливими штрихами відгорнув
Несупокійне та в’юнке волосся,
Щоб і воно не заважало... Туш
Примусив розпливтися строго в міру,
Їй визначену, - хай підкреслить, хай
Лиш те, що мусить проакцентувати...
Що ж і задуми вивело його –
Чи ніжний голос, чи дзвінок, чи пісня?
У папку вкинув аркуш – і пішов
У свою долю, в каторгу, у вічність...
( Роман Лубківський )
Вчитель. Як ви думаєте над яким портретом нашої художньої галереї працював
художник?
Висловлювання учнів.
3. Презентація проектної роботи
Вчитель. У творчості Т.
Шевченка виділяють періоди творчості, про які підготували
матеріал у формі проектів, учні нашого класу. Їм слово.
І група презентує свою роботу
"До академічний період творчості Т. Шевченка"
2 група презентує
"Академічний період творчості. 1845-1848"
Узагальнення роботи презентаторів:
§
Про які
періоди творчості Шевченка-художника ви дізналися?
§
Чим
характерний кожний із зазначених періодів?
§
Що вплинуло
на рішення К.Брюлова про викуп Шевченка з кріпацтва?
4. Інсценівка ( про творчість
Шевченка у засланні )
Вчитель. До нашої майстерні завітали
гості з минулого. Послухаємо їхні спогади, які допоможуть розширити знання про
найтрагічніший період .
1 учень (у кітелі і кашкеті). Я штабс-капітан, ротний. командир Новопетровського укріплення; Євген
Косарів – у 1848 році видавав дозвіл арештанту Тарасу Шевченку на участь
у Аральській описовій експедиції як художнику, що повинен був намалювати
види місцевості, пов’язані з історією, вцілілі від руйнації пам’ятки, храми,
старосвітські будинки . Повернувшись з експедиції до Оренбурга , Шевченко
залишився тут опрацьовувати матеріали. За доносом офіцера М.Ісаєва Т.Шевченко
був переведений до Новопетровського укріплення, де знову почалася
жорстока муштра. За поетом встановили посилений нагляд. Влітку 1851 р.
Т.Шевченка включили до складу Каратауської експедиції і він знову отримав
можливість малювати.
Тематика художніх творів періоду
заслання така:
1.
Жанрові
композиції на теми життя казахського народу, у яких спостерігається щире
співчуття та симпатія . "Казахський хлопчик грається з
кішкою", "Державний кулак", "Казашка
Катя". У деяких на другому плані сам Шевченко, що створює відчуття близькості,
співчуття.
2.
Твори на
біблійні і міфічні теми: "Робінзон Крузо", "Смерть
гладіатора"
3.
Серія сепій
під загальною назвою "Притча про блудного сина". Це відтворення
Євангельської притчі, але за змістом не зв’язані з нею. Викриває не
поведінку зображеної, а уряд "На кладовищі", "В колодках",
"У шинку", "Програвся в карти".
4.
Плідно працює
над портретами "Протрет А. Ускової", "Портрет К.і
М.Бажинових", "Портрет Л.Алексєєва".
Учень під час розповіді демонструє
репродукції картин.
2 учень (у парику з
"бабочкою"). Я,
Михайло Семенович Щепкін – артист, друг Шевченка. Після заслання Тарас
створює олівцем мій портрет та "Портрет Д.Оллріджа" теж актора.
Створює серію портретів
"Портрет Ф.Толстого", "Портрет П.Клода". "Автопортрет
зі свічкою" , "Автопортрет у шапці" та інші.
Творчість Т. Шевченка-художника
позначена глибоким психологізмом у портретному жанрі. Новаторськими пошуками в
побутовому жанрі і пейзажі, значними досягненнями в техніці гравюри. Митець
вдало поєднав у своїх творах традиції українського національного
малярського досвіду зі здобутками передових майстрів російського і
західноєвропейського мистецтва..
5. Повідомлення
історичних дослідників
У вашому класі є творча людина. Я пропоную їй зробити замальовку з теми
уроку. (Учень працює, створюючи графічний портрет Шевченка).
Тарас Шевченко увійшов у історію культури як видатний майстер живопису і
графіки Основоположник реалізму в українському образотворчому мистецтві.
Створив більше восьмисот завершених живописних і графічних малюнків. Домінантна
група дослідила техніку виконання робіт. З своїми висновками вони вас
зараз і познайомлять.
І учень
Наша група проаналізувала роботи Шевченка і прийшла до висновку, що поет
працював у трьох видах графіки: офорт, бістр, сепія. Зараз ми розкажемо
вам про них ( під час повідомлення демонструють репродукції)
Сепії Т.Г.
Шевченка - малюнки, що їх виконав Шевченко фарбою
сіро-коричневого кольору, відомою під назвою сепії (виготовляється з так званої
чорнильної залози морських каракатиць).До сепії Шевченко звертався дуже часто,
особливо в період заслання і створив високі зразки своєрідного
монохромного живопису, віртуозно використовуючи прозорість фарби найтонші
градації коричневого кольору. В цій техніці він досяг виняткової майстерності
світлотіньового моделювання, відтворення простору, предметного оточення
психологічної її характеристики. Сепію художник використовував у роботі
над ілюстраціями, для виконання підготовчих малюнків до гравірування, в
пейзажних замальовках і особливо успішно – в портретах і сюжетних малюнках, що
мають самостійне мистецьке значення. Він настільки призвичаївся до цієї фарби,
що, коли не було під рукою сепії, розробляв до тону її
бістр.
ІІ учень
Бістр – чорно-біла фарба, яку виготовляють із сажі букового
дерева. Шевченко почав вживати сепію ще під час навчання в Петербурзькій
Академії мистецтв. Він міг бачити малюнки свого вчителя К. Брюллова, виконані
сепією в Італії і Греції, а також твори інших російських письменників. До цієї
техніки Шевченко вдавався в роботі над малюнками, що їх він виконав на
Смоленському кладовищі, зокрема, працюючи над картиною “Хлопчик - жебрак, що
дає хліб собаці”, за яку у вересні 1840 здобув срібну медаль 2-го ступеня.
Сепію виконано ілюстрацію до повісті М.Гоголя “ Тарас Бульба”(1842), а
також два начерки “Сліпий” (“Невольник”) (1843) пізніше на цей сюжет поет
написав однойменну поему
ІІІ учень
Офорт – твори художника , виконані технікою штрихового офорта, часом у
поєднанні з акватиною. Технікою чистого офорта Шевченко оволодів у роки
навчання в Петербурзькій Академії мистецтв, найвірогідніше - в майстерні
К.Брюлова, який працював у мистецтві офорта і заохочував до цього своїх учнів.
Найбільш ранніми відомими нам офортами Шевченка є естампи “Живописної України”-
задуманого ним про історичне минуле, сучасний народний побут і природу України.
В останні роки перебування на засланні в Шевченка визрів намір після
звільнення цілком присвятити себе мистецтву офорта, щоб поширювати в народі
офорти з картин великих художників, а також власні твори.
Учитель:
Ви прослухали повідомлення
дослідників, які допомогли вам закінчити роботу з таблицями. (Збір таблиць з
індивідуальним завданням).
Вчитель здійснює перевірку робіт
Робота в малих групах
Перед вами комплекти робіт Т. Шевченка . Вам
необхідно визначити:
§
що об’єднує
ці роботи, чому?
§
здійснити
аналіз однієї з робіт за поданим планом.
Учням пропонуються роботи:
автопортрети Шевченка, роботи з циклу "Живописна Україна", твори
з історії козацтва.
Учні розподілені за групами по 4
чоловіки. У кожній групі визначають спікера, секретаря, посередника,
доповідача, див додаток № 2.
2. Виступи спікерів груп.
Оцінка роботи вчителем.
ІV. Підведення підсумків роботи з
таблицею
Повідомлення результатів роботи з таблицею
V. Підсумок уроку
Вчитель. Ось збігає до кінця наша
уявна подорож до майстерні художника.
На початку уроку ви
зазначали очікувані результати . Чи здійснилися ваші очікування?
Висловлювання учнів.
- Оцінка роботи учнів з погляду:
чого я досяг на уроці,чому навчився.
Домашнє завдання
1. За мотивами уроку створити один з жанрів мистецтва: ілюстрацію, вірш,
оповідання.
2. Порівняти літературні і художні
твори Т.Шевченка за тематикою, періодами, значенням.
Немає коментарів:
Дописати коментар